Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Plzeňská Drbna

Unikátní Faltusův most sundal jeřáb. Bude sloužit jako lávka přes výpadovku na Karlovy Vary

sobota, 20. dubna 2019, 12:10

Faltusův most v areálu plzeňské Škodovky, který vedl přes železniční trať na Domažlice a Cheb, snesl v noci na sobotu k zemi těžký jeřáb. První celosvařovaný příhradový most v Československu z roku 1931 město Plzeň výhledově využije jako lávku přes výpadovku na Karlovy Vary. Padesát metrů dlouhou ocelovou konstrukci o hmotnosti zhruba 145 tun přesunul jeřáb o 55 metrů k plotu areálu u Domažlické ulice.

„Konstrukce se zvedla, otočila proti směru hodinových ručiček a složila k plotu na patky z panelů. Vše trvalo zhruba 45 minut," uvedl David Sichrovský z firmy Swietelsky Rail CZ. Tam bude ležet asi dva roky, než ji město začne rekonstruovat. Do tří let by ho město mělo přemístit na okraj Plzně, kde jako lávka pro cyklisty a pěší přemostí silnici I/20 na Karlovy Vary a propojí Kyjovský a Radčický les s lesy mezi Košutkou a Krkavcem.

Přestavba železnice

Silniční most původně spojoval severní a jižní areál Škodovky. Jeho odstranění si vyžádala přestavba železniční trati a přilehlé hlavní silnice v hodnotě 1,1 miliardy Kč. Nová trať má výrazně zvýšit průjezd vlaků Plzní a výhledově na ni naváže koridor na Domažlice a Mnichov. Správa železniční dopravní cesty má přestavbu dokončit koncem roku, výluky vlaků končí 5. prosince.

Most, který byl technickou památkou, odstranil Metrostav mobilním jeřábem s nosností až 550 tun. Na místě ho sestavoval z dílů pět dnů. „Přivezlo je 18 kamionů. Jenom protizávaží váží 450 tun," uvedl Sichrovský. Kvůli odlehčení se z mostu odstranila dlážděná vozovka a železobetonová mostovka.

Komplikovné dílo

Rozvody vody a kabely uložené v mostní konstrukci stavbaři předem přeložili do nového, 100 metrů dlouhého podzemního kolektoru. Jeho stavba si vyžádala 54 milionů korun a trvala rok. „Šlo o komplikované důlní dílo. Zvětralé horniny i křemen zpomalily ražbu až na 30 centimetrů za den," řekl Martin Melichařík ze Swietelsky stavební.

František Faltus

Profesor František Faltus býval odborníkem ocelového mostního stavitelství a průkopníkem svařování. Po studiu techniky ve Vídni pracoval od roku 1926 ve Škodových závodech v Plzni a zavedl technologii svařování mostů. Podle jeho návrhu vznikl v Plzni v roce 1933 ještě silniční Tyršův most přes Radbuzu, údajně první plně svařovaný obloukový most v Evropě, který byl řazen mezi pět nejodvážnějších konstrukcí světa. Faltus zakládal v Československu školu svářečů.

Napsal(a) ČTK | Foto Geocaching.com

Štítky železnice, stavby, památky, Plzeň, Faltusův most

O čem píše Drbna.cz

VIDEO: "Čističi" Facebooku se musejí dívat na zabíjení zvířat i dětíVIDEO: "Čističi" Facebooku se musejí dívat na zabíjení zvířat i dětí

VIDEO: "Čističi" Facebooku se musejí dívat na zabíjení zvířat i dětí

Dnes, 18:53Nekonečný přísun videí zobrazujících násilí na lidech i na zvířatech, katastrofální pracovní...

Čaputová chce na Slovensku korespondenční volbu prezidentaČaputová chce na Slovensku korespondenční volbu prezidenta

Čaputová chce na Slovensku korespondenční volbu prezidenta

Dnes, 14:47Slovensko by ještě letos mohlo schválit zavedení korespondenční volby prezidenta pro Slováky žijící...

Češi nevěří institucím, EU není výjimkouČeši nevěří institucím, EU není výjimkou

Češi nevěří institucím, EU není výjimkou

Dnes, 12:01Češi mají obecně malou důvěru v instituce – ať už se jedná o ty národní nebo o Evropskou unii....

© 2011 - 2019 TRIMA NEWS, s. r. o